Posted by
Psiholog Lucretia Preda on oct. 3, 2016 in
Psihologia transporturilor |
Comentariile sunt închise pentru Riscurile Conducerii Autovehiculului sub Influența Alcoolului
Conducerea autovehiculului sub influența alcoolului reprezintă una dintre principalele cauze ale accidentelor rutiere grave la nivel mondial. Această practică periculoasă afectează capacitatea de concentrare, coordonarea și timpii de reacție, punând în pericol atât viața șoferului, cât și a celorlalți participanți la trafic.
1. Cum Afectează Alcoolul Capacitatea de a Conduce?
Alcoolul are efecte directe asupra sistemului nervos central, influențând negativ funcțiile cognitive și motorii esențiale pentru conducerea în siguranță.
a) Reducerea Capacității de Concentrare
- Șoferii sub influența alcoolului au dificultăți în menținerea atenției asupra drumului, a indicatoarelor rutiere și a condițiilor de trafic.
- Apar distrageri frecvente și incapacitatea de a anticipa pericolele.
b) Încetinirea Timpului de Reacție
- Alcoolul întârzie procesarea informațiilor și răspunsul la stimuli, cum ar fi frânarea la timp pentru a evita o coliziune.
c) Coordonare Deficitară
- Mișcările devin nesigure, afectând capacitatea de a manevra volanul, pedalele sau schimbătorul de viteze.
d) Percepție Distorsionată
- Alcoolul afectează vederea periferică și percepția distanțelor, ceea ce poate duce la evaluări greșite în trafic.
2. Efectele Nivelurilor de Alcool din Sânge (BAC)
Concentrația de alcool în sânge (Blood Alcohol Concentration – BAC) influențează grav funcțiile cognitive și fizice.
Nivel BAC (%) |
Efecte Resimțite |
Impact asupra Condusului |
0.02% |
Relaxare ușoară, scăderea capacității de judecată. |
Reducerea vigilenței și dificultăți minore de concentrare. |
0.05% |
Euforie, scăderea inhibițiilor și coordonării. |
Timp de reacție întârziat și evaluare eronată a situațiilor. |
0.08% (limita legală în multe țări) |
Pierderea autocontrolului și deteriorarea reflexelor. |
Afectarea gravă a manevrelor și deciziilor în trafic. |
0.10% |
Dificultăți majore în coordonare și vorbire înceată. |
Conducere imprudentă, incapacitatea de a rămâne pe banda de mers. |
0.15% și peste |
Pierderea echilibrului, amețeli severe. |
Risc crescut de accidente fatale și imposibilitatea de a controla vehiculul. |
3. Consecințele Conducerii sub Influența Alcoolului
a) Accidente Grave și Decese
- Statisticile arată că un procent semnificativ din accidentele mortale sunt cauzate de șoferii aflați sub influența alcoolului.
- Impactul direct include răniri grave, decese și traume pentru victimele colaterale, cum ar fi pietonii sau pasagerii.
b) Probleme Legale
- Amenzi substanțiale – Valoarea acestora variază în funcție de nivelul de alcoolemie.
- Suspendarea permisului de conducere – Poate dura de la câteva luni la ani întregi.
- Închisoare – În cazurile în care alcoolul provoacă accidente fatale, șoferul poate fi condamnat penal.
- Cazier judiciar – Conducerea sub influență poate lăsa urme permanente în istoricul legal al unei persoane.
c) Impactul Financiar
- Costuri medicale – Cheltuieli pentru tratamentele proprii sau ale victimelor.
- Despăgubiri civile – Obligația de a plăti daune materiale sau morale victimelor.
- Creșterea primelor de asigurare – Șoferii cu astfel de antecedente sunt considerați „risc ridicat” de către companiile de asigurări.
4. Riscuri Psihologice și Sociale
a) Sentimente de Vinovăție și Remușcare
- Implicarea într-un accident poate avea un impact emoțional devastator asupra șoferului, ducând la depresie sau anxietate severă.
b) Izolare Socială
- Pierderea permisului sau condamnările penale pot duce la stigmatizare socială și dificultăți în menținerea locului de muncă sau a relațiilor personale.
c) Repetarea Comportamentului
- Șoferii care conduc în mod repetat sub influența alcoolului pot suferi de probleme de dependență, necesitând intervenție psihologică sau tratament specializat.
5. Strategii de Prevenire
a) Educație și Conștientizare
- Campanii publice care subliniază riscurile conducerii sub influența alcoolului.
- Programe educaționale pentru tinerii șoferi.
b) Alternativa Transportului Sigur
- Utilizarea taxiurilor, aplicațiilor de ridesharing sau a unui șofer desemnat.
c) Testarea Alcoolemiei
- Introducerea obligatorie a testelor de alcoolemie la punctele de control rutier.
- Instalarea dispozitivelor „alcolock” pe vehiculele persoanelor cu antecedente de conducere sub influență.
d) Sancțiuni Severe
- Întărirea legislației pentru a descuraja șoferii să conducă sub influența alcoolului.
- Creșterea controalelor rutiere în zonele cu risc ridicat.
6. Concluzie
Conducerea sub influența băuturilor alcoolice este una dintre cele mai periculoase forme de comportament deviant la volan. Impactul său devastator asupra vieților omenești, economiei și societății necesită măsuri ferme de prevenție și sancționare. Responsabilitatea personală, educația și aplicarea riguroasă a legii sunt esențiale pentru reducerea acestui fenomen. Alegerea de a nu consuma alcool înainte de a conduce poate salva vieți – inclusiv pe cea a șoferului.
Bibliografie
Cărți și Manuale de Specialitate în Limba Română
- Mitrofan, I., & Ciupercă, C. (1998). „Psihologie Rutieră: Siguranța Traficului și Comportamentul Conducătorilor Auto”. Editura Ştiinţifică.
- Neacșu, I. (2006). „Psihologia Transporturilor”. Editura ASE.
- Chelcea, S. (2001). „Metodologia cercetării sociologice: metode cantitative și calitative”. Editura Economică.
- Luca, C. (2005). „Consiliere și psihoterapie cognitiv-comportamentală”. Editura Polirom.
Studii și Articole de Specialitate
- Iliescu, D. (2010). „Evaluarea Psihologică a Conducătorilor Auto” – Revista de Psihologie Aplicată.
- Ţepordei, A. (2015). „Personalitatea și Comportamentul Riscant la Volan” – Revista Psihologia Transporturilor, nr. 3.
- Buzducea, D. (2013). „Consecințele Consumului de Droguri asupra Comportamentului în Trafic”. – Revista Psihosociologia Traficului.
Legislație și Reglementări Românești
- Codul Rutier din România (OUG 195/2002)
- Ordinul nr. 1.129/2011 al Ministerului Transporturilor
- Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006 – Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002.